עושים שוק: רעיונות לתאורה שתבליט את דוכן השוק שלכם
- פורסם בתאריך:
24-09-2020
אם יש לכם דוכן או חנות בשוק, וודאי תהיתם לא פעם איך אפשר לבלוט בין כל שאר החנויות והדוכנים. לנו יש כמה רעיונות לפתרונות תאורה פשוטים ליישום שיסייעו לכם וימשכו אליכם את הקונים.
שווקים הם חוויה ייחודית ולא בכדי הם הפכו לאורך כל שנות ההיסטוריה (בטח בשנים האחרונות) למוקד בילוי מועדף שמשלב אווירה חגיגית, טריות ועסקים קטנים. חגיגה של ממש. אבל… עבורכם הסוחרים מדובר באתגר שיווקי לא קטן, שכן המבנה האופייני של השוק, ריבוי האנשים וריבוי הסוחרים מקשים, מאוד על התחרות ודורשים מציאת פתרונות יצירתיים שיבליטו אתכם מעל כל היתר וימשכו דווקא אליכם את הקונים.
איך לבלוט בין כל הדוכנים בשוק?
השאלה הזו נכונה לכל סוג של מסחר, אבל בשוק יש לה משמעות אפילו רבה יותר, בעיקר בשל המאפיינים הייחודיים של השוק שאמנם הופכים את חוויית הביקור בו למהנה כל כך, אבל גם מקשים כאמור על השיווק: מבנה ארוך וצר, חנויות קטנות או דוכנים ארעיים, צפיפות ורעש.
אז נכון שסחורה טרייה ואיכותית היא המפתח החשוב מכל, ואנחנו מודים שיש משהו אפילו בצעקות המקוריות וההומוריסטיות של הרוכלים שמוסיף לאווירה המהנה כל כך, אבל זה לא תמיד מספיק. בעידן השפע של היום הקונים מחפשים (במודע או שלא במודע) משהו נוסף. משהו שימשוך את תשומת הלב שלהם ויגרום להם לבחור דווקא בחנות או בדוכן מסוים. ובדיוק בנקודה הזו באה לידי ביטוי חשיבותה של התאורה!
חשיבות התאורה בשווקים
מחקר שנעשה במקסיקו ובדק את ההבדלים בין התנהגות והעדפות הצרכנים בקניונים לעומת שווקים מצא כי שלושת הפרמטרים החשובים ביותר שמשפיעים לחיוב על הקונים הם: אותנטיות, אווירה ומחיר (בסדר הזה).
נתון עוד יותר מעניין שעלה ממחקר אחר שנעשה בברצלונה, הוא שהאווירה והעיצוב של הדוכן בשוק השפיע לטובה או לרעה גם על האופן שבו תפסו הלקוחות את איכות המוצרים ואת האטרקטיביות של הודכן עצמו. בדוכנים שבהם הושקעה מחשבה עיצובית נרשם מספר גדול יותר של מבקרים, משך ארוך יותר של ביקור והוצאה ממוצעת (קניות) גבוהה יותר ביחס לדוכנים אחרים באותו השוק ובאותו הזמן.
בנוסף לכך יש לזכור שבשווקים, לעומת חנויות רחוב אחרות, יש לתאורה חשיבות לא רק בשעות הלילה אלא לכל אורך היום. ראשית מכיוון שרוב השווקים הם שווקים מקורים בעלי סמטאות צרות, מה שגורם לכך שאין הרבה אור שמש וחשוך יחסית ברוב שעות היום (גם בקיץ), ושנית מכיוון שהשווקים פועלים גם בחורף וגם בשעות הערב, לאחר שמחשיך, כך שהתאורה בהיבט הזה היא חיונית מבחינה פונקציונאלית.
פתרונות תאורה חכמים לדוכנים בשווקים
כמו בכל תכנון תאורה לכל חלל אחר, גם כאשר מתכננים את התאורה לדוכן בשוק יש לקחת בחשבון גם את הפונקציונאליות וגם את יצירת האווירה הרצויה, ולוודא שהתאורה תיתן מענה הוליסטי לשני הצרכים. איך? הנה כמה רעיונות:
התאימו את התאורה לסחורה
זה אולי נשמע קצת מוזר, אבל כמו שראיתם בתוצאות המחקר המקסיקני, האותנטיות היא הדבר המשפיע ביותר על הצרכנים בשוק ולכן חשוב שהתאורה תדגיש אותה. יש המון דרכים לעשות זאת והמון מקום ליצירתיות, אבל כלל הבסיס הוא לדאוג שהתאורה תהיה אותנטית בדיוק כמו הסחורה. כך למשל:
• אם יש לכם דוכן לאוכל ביתי מרוקאי – שקלו להתקין נברשות בסגנון מרוקאי אותנטי.
• אם יש לכם דוכן למוצרים שקשורים לים (בגדי ים למשל) – תוכלו לשלב בין ציור של חוף על הקיר לבין תאורת קיר עגולה שתהיה למעשה השמש בציור.
• אם אתם מוכרים מוצרים מהמזרח – תוכלו לתלות גופי תאורה מעץ.
• אם יש לכם פאב או דוכן של מזון מהיר בסגנון דיינר – תוכלו לתלות נורות קטנות מעל הכיסאות, מה שישווה למקום אווירה “פאבית” אופיינית.
וודאו שהתאורה מחמיאה לסחורה
התאורה משפיעה כידוע גם על האופן שבו אנחנו רואים צבעים, ולכן חשוב לוודא שהתאורה בדוכן שלכם מחמיאה למה שאתם מוכרים. בין אם אתם מוכרים בגדים, פריטי עיצוב או ירקות ופירות – מומלץ לבחור בתאורה חמה ועוצמתית שתדגיש את הצבע העז שלהם ותגרום להם להיראות טריים ורעננים, ולא בתאורה בעלת טמפרטורת אור קרה שעלולה לגרום להם להיראות חיוורים ולא מפתים.
סקרנו את העוברים והשבים
כדי למשוך אליכם את העוברים והשווים השתמשו בתאורה כדי לסקרן וליצור תחושה של מקום מיוחד ושונה. כך למשל תוכלו לתלות שרשראות תאורה קטנות מסביב לכל הדוכן שלכם, מה שישווה לו אווירה חגיגית וקסומה; או שתוכלו להשתמש במקרן תאורה כדי להקרין על הרצפה (או על הקיר שממול) את הלוגו שלכם או כל פרסומת מושכת אחרת.
אפשרות אחרת היא לתלות “שלטי רחוב” מוארים שגם יוסיפו סטייל וייחוד וגם יסקרנו את הקונים.
והכי חשוב – תנו לדמיון להתפרע
אל תחששו להיות שונים, צבעוניים או בולטים. זה שוק. זה חלק מהקסם ודווקא כאן, שמירה על סגנון קלאסי ונקי עשויה להיות טעות. תנסו, תלהיבו את המבקרים וכשהם כבר יגיעו אליכם – תנו להם שירות טוב ותמכרו להם את הסחורה הטרייה והאיכותית שלכם, כדי שהם גם יחזרו אליכם בפעם הבאה.